Kim Källström

Det måste sägas redan i första raden: Kim Källström är en av mina absoluta favoritspelare genom alla år.
Nu lägger han skorna på den fiktiva hyllan och det kommer att bli ett tomrum i vår fotboll, alldeles oavsett vilken lagtillhörighet man har. Kims magnifika tillslag på bollen, hans sätt att hitta öppningar, hans fysiska kvaliteter, hans laget före jaget och hans förmåga att hantera media och sin omgivning på ett öppet och ödmjukt sätt är bara en handfull av de fina egenskaper som personifierat Kim genom åren.
 
En sval söndagkväll i april 2011 var jag på den gamla och aningen slitna Stade Gerland i Lyon för att se hemmalaget köra över Lens. När lagen stod i spelartunneln minuterna innan de skulle gå ut var Kim Källström den som fick mest zoomtid. Han såg helt lugn ut, log mot domaren, småsnackade med en av Lensspelarna och letade till sist upp den knatte han skulle ha med sig ut på planen. Trygghet var det första jag tänkte på när jag såg honom under den korta tid som exponerades på arenans storbildsskärm. 
 
I den här matchen hade Lyon en startelva som bland annat innehöll Lloris, Lovren, Gonalons, Toulalan, Gourcuff, Briand och Lopez. I den andra halvleken hoppade dessutom två unga hungriga spelare in: Pjanic och Lacazette. Bra spelare rakt av, men centralfiguren under matchens 90 minuter var Kim Källström. Han var navet för Lyon såväl framåt som bakåt. Hans vänsterfot firade triumfer, han blick för spelet hjälpte lagkamrater att ta rätt beslut, han var resolut vid defensiva fasta situationer och när möjligheten uppstod bäddade han för att få använda vänsterfoten för sitt tunga distansskott. Det var en fröjd att se Kim Källström äga Stade Gerland och när jag efter slutsignalen vandrade mot tunnelbanan visste jag att det här var en kväll som jag skulle bära med mig livet ut.   
 
Vad som nu kommer att hända med Kim Källström återstår att se, men om Djurgården inte ger honom en betydelsefull uppgift blir jag ytterst förvånad och förundrad. Människor som Kim Källström poppar inte upp varje vecka, ett faktum som ska användas på bästa sätt.  
 
"Allt som tog oss hit och härifrån"
Lågsäsong - Lars Winnerbäck