Idrottens 10-i-topp-lista

Jag älskar listor av alla de slag.
En av mina kvinnliga vänner, Maria, säger att det är typiskt manligt.
Det är det säkert, men det gör inget.
Listor är läckert.
 
Igår kväll föreslog vännen Henrik att vi skulle presentera varsin idrottens-10-i-topp-lista.
Gick givetvis igång på den idéen och idag innan lunch var uppgiften löst.
Min kommer nedan, med motiveringar (i alla fall på nio av idrotterna).
Om Henrik vill publicera sin i kommentatorsfältet vet jag inte, men hans motiveringar var mer än läsvärda. 
 
Håll till godo.
 
  1. Fotboll
  2. Tennis
  3. Friidrott (Löpgrenarna)
  4. Basket
  5. Handboll
  6. Ishockey
  7. Längdåkning
  8. Bordtennis
  9. Störtlopp
  10. Curling

 

Fotboll löjligt ohotad som etta. Motivering helt överflödig.

Tennis högt upp tack vare att jag spelat en hel del själv.

Löpgrenarna fascinerar enormt. Alldeles oavsett smart taktiklöpning eller om man bara går ut och kör.

Basket är gravt underskattat. Speluppbyggnaden på den begränsade ytan och den inneboende dramatiken!

Handboll är en härlig TV - sport, dessutom är spelarnas fair-play-tänk fint att ta del av.

Ishockey älskade jag som ung, nu känner jag oftast inget förrän matcherna verkligen gäller något.

Längdåkning hade varit högre upp om Wassberg & Co fortfarande varit aktiva. Sorry Johan Olsson & Co.

Bordtennis hade också haft en högre placering om listan gjorts för 20 år sedan. Dock; J-O Waldner lever än.

Störtlopp kanske aningen märkligt, men den pulsen jag får när man ser att det går läskigt fort är läcker.

Curling är den enda sporten som går in på listan tack vare sin enorma TV-mässighet.

 

"Som sidor i en bok skildes vi åt, var och en gick sin väg, allting var ett lån"

Alice - Plura Jonsson