Visby om hösten gör gott i själen

Befinner mig i Visby och har ett par timmar över innan planet går tillbaka till Stockholm. Och det är likadant varje gång jag är här om hösten; jag drabbas av en sällsynt mix av vemod/lust att kreera i alla tänkbara konstformer/lära mig nya saker/starta fördjupade diskussioner/reflektera/räkna havsvågorna nere vid strandpromenaden/grotta ner mig i italiensk matlagning, läsa högt och lågt, med mera med mera. Det är något med den här staden, med den här ön, som får mig i en viss stämning och jag skulle mer än gärna bosätta mig, givetvis med E & F som bästa sällskap, här ett antal månader från oktober och framåt. Jag är helt säker på att själen skulle må gott för lång tid framåt om jag någon gång gör slag i saken. Med det sagt har min bucket list blivit berikad med ytterligare en punkt.
 
"Jag tar färjan i natt till rosornas ö, på akterdäck med en flaska vin"
Hav utan hamnar - Ulf Lundell