Allsvenskan 2017

Innan serien började tippade jag hur den allsvenska tabellen skulle se ut.
Tre rätt var vad jag mäktade med; Malmö FF, AIK och Halmstad BK.
Inte mycket att skryta om, men det finns säsonger när jag bara har haft ett rätt.
 
Malmö FF helt överlägsna.
Igen.
Spänningen var borta ganska tidigt och vi tvingas inse att Magnus Pehrssons lag står i en klass för sig även om de inte lyckades ta sig ut i Europa efter en riktigt svag insats i dubbelmötet med makedonska FK Vardar. Dock, i en inhemsk rak serie över 30 omgångar lekte Jo Inge Berget & Co med övriga 15 lag. I stort sett i alla fall, och när man i en handfull matcher avgjorde på tilläggstid blev man ännu starkare samtidigt som det slog hårt mot opponenterna. Vad ska hindra dem från att ta guld även nästa år? Här och nu har jag verkligen ingen aning men lovar att återkomma i ämnet när det drar ihop sig.
 
Såhär skrev jag till vännen Henrik igår kväll och det får bli min sammanfattning, Malmö FF exkluderat.
Allsvenskan, definitivt en serie att tycka om. Men ibland vore det jävligt skönt att inte hålla på något lag. Krigsrubriker är alltid föremål för diskussion men med tanke på IFK Göteborgs framgångar är det inte konstigt att det blir livat. Dock, det håller inte bara att blicka bakåt. Nuet är en helt annan sak och faktum är att IFK Göteborg anno 2017 är ett mycket mediokert lag. Sämre än Hammarby. Och det säger mycket.
 
Till sist: jag lär aldrig få veta det men jag är osannolikt nyfiken på hur Taye Taiwo upplevde det att komma till AFC Eskilstuna. Jag menar, sju säsonger i Marseille med allt vad det innebär plus lite Milan, lite QPR, lite Dynamo Kiev. Det är en satans skillnad mot att komma till ett lag utan själ placerade i en svensk stad som med lite god vilja kan kallas trevlig. Stade Velodrome vs Tunavallen. Nej, det går inte. Sa jag att han dessutom har gjort 54 landskamper med Nigeria? Nej, det gjorde jag inte men så är det. Bland annat ingick han i Lars Lagerbäcks trupp i VM 2010. Nästa år spelar han någon annanstans, men det kan aldrig bli märkligare än att representera AFC Eskilstuna. Aldrig.
 
"Jag har aldrig drömt om diamanter, jag har aldrig drömt om guld"
Ett slags liv - Lars Winnerbäck