Känslosamt med Petter Andersson

Genom åren har jag suttit öga mot öga med drygt 100 fotbollspersonligheter. Alla samtal har varit intressanta på sitt sätt. Det har alltid kommit fram något överraskande, något speciellt som jag har tagit med mig. Givande och glädjande. Fina minnen rakt av.
 
I fredags träffade jag Petter Andersson för Supportrarnas Matchprograms räkning. Vi har setts förut vid ett antal tillfällen och jag har alltid gillat honom. Nu var det tag sedan vi sågs och fokus den här gången skulle ligga på att komma tillbaka. Dels efter alla skador men också att komma tillbaka till Hammarby. Petters berättelse, och svar på mina frågor, och utläggningar och tankar och framtidsfunderingar var fantastiska att ta del av. Det berörde mig på ett sätt som jag aldrig varit i närheten av tidigare i rollen som fotbollsskribent. Det är lätt att lida med Petter och den skadebild som hindrat honom från att ta det där klivet som han hade potential till, men när han säger att ingen behöver lida med honom och att det kommit många bra saker ur det som var jobbigt har jag svårt att hålla tårarna tillbaka. Allt handlade om sättet han pratade på; insiktsfullt, öppet, ärligt och till synes utan bitterhet.
 
Nu är tanken att Petter ska göra ett sista stopp som fotbollsspelare och det är förstås mer än glädjande att detta stopp kommer att ske i Hammarby. Förhoppningsvis är han i speldugligt skick när Allsvenskan rullar igång 2017. När Petter kliver in på planen för första gången kommer jag att låta tårarna flöda fritt och länge. Det är Petter Andersson värd. 
 
"Det är en fin dag idag"
Sysselmannen - Lars Winnerbäck