Rensning av trött hjärna. Del 1.

Borde, väl, nog, måste, tack vare och på grund av.
 
Fyra ord och två meningar som är speciella.
Borde, väl och nog är förfärligt tveksamma.
Jag menar "det borde funka" fullständigt svämmar över av tveksamhet.
För att inte tala om "det kan vi väl göra" och "det går nog bra".
Och om vi verkligen nagelfar det vi måste är det egentligen bara två saker; välja och dö.
Tack vare är alltid positivt och på grund av alltid negativt.
Ja, jag vet att tack vare och på grund av ibland används tvärtom.
Men i något som är negativt ska aldrig ordet tack förekomma.
Det bara vägrar jag.
Och hur positivt är det med en båt som går på grund?
Min tanke är absolut inte att vara språkpolis, men vissa saker i vårt språk gör mig väldigt matt.
Allra mest matt blir jag när tack vare och på grund av används fel.
För att inte tala om alla dessa förhatliga särskrivningar.
Det blir den röda tråden i nästa del av rensning av trött hjärna.
Bara så ni vet.
 
"Som ett rop i en gränd, från en förlorad vän, som en ny religion"" 
Hon gör mig galen - Ulf Lundell