X vs Y

Det finns människor i min omgivning som absolut inte gillar listor, tabeller eller jämförelser. Jag älskar listor, tabeller och jämförelser. Av den enkla anledningen att det säger oerhört mycket. En lista över de tre bästa böcker du har läst för att ta ett exempel, är åtminstone i min värld väldigt spännande och säger antagligen en hel del om dig. Dessutom är den i högsta grad levande, den kan förändras över tid precis som en tabell för Allsvenskan eller Serie A. Jag går igång totalt när jag får chansen att göra en lista eller en jämförelse av något slag.

Vart ska jag med denna aningen flokiga inledning?
Inte längre än till att jag efter att ha lyssnat på den formidabla podd som Offsides chefredaktörer, Anders Bengtsson och Johan Orrenius, serverar varje onsdag fick lust att klura vidare på deras snack om vilka tre fotbollsspelare och vilka fotbollsmatcher de skulle ta med sig till en öde ö. Jag tog den tanken vidare och i stället för fotbollsspelare och fotbollsmatcher vill jag ha med mig tre personligheter, tre filmer, tre böcker och tre skivor. Som ni kommer att märka lämnar jag ingen förklaring till mina val. De lämnar jag för fri tolkning. Och vem vet; om jag gör en liknande övning den 30 augusti 2018 kan listorna se helt annorlunda ut.
 
Att vi tar oss från den öde ön räknar jag iskallt med, alltså behöver jag inte tänka i praktiska termer. Och när det gäller tittandet, läsandet och lyssnandet hoppas jag att de tre jag tar med mig har ungefär samma smak som jag samt att de vill sätta tänderna i varsin bok och högläsa för oss andra. Det kan bli fantastiska läsupplevelser.
 
Personligheterna
Marie Göranzon
Lasse Granqvist
Maria Wetterstrand
 
Filmerna
Den röda filmen
Manchester by the sea
Biutiful
 
Böckerna    Inom ( ) uppläsarönskemål.
Simon och ekarna - Marianne Fredriksson (M.W.)
Moderspassion - Majgull Axelsson (M.G.)
Själens dunkla rum - Peter Robinson (L.G.)
 
Skivorna
Oh Mercy - Bob Dylan
Den vassa eggen - Ulf Lundell
Puccinis Arias - Maria Callas
 
"You left your mark on me, it´s permanent, a tattoo"
Right in time - Lucinda Williams