Två ögon ser mer än ett

Det är viktigt att redan i första meningen fastslå följande; jag har många fel och brister och mitt sätt att vara och agera är långt ifrån felfritt alla gånger. Dessutom gillar jag olika. Olika är bra.  
 
Till saken.
När jag går på match, oavsett vilka lag som möts, försöker jag att titta på matchen så objektivt som det bara är möjligt. Totalupplevelsen blir större på så sätt. Den enögde åskådaren gör mig så trött, även om en mikroskopiskt liten del av mig kan förstå att ett Moshe Dayanseende uppstår, och jag undrar hur den enögde agerar när han eller hon tittar på en match där man inte har några klubbkänslor? Kommer skriken om att det där var väl för fan ingen varning, trots att spelaren i hans eller hennes lag dragit i motspelarens tröja så att den bäst kan liknas vid en strut? Förmodligen inte. Eller så kommer skriken bara för att man inte har tillräcklig fotbollsförståelse och att domaren alltid är emot. Alldeles oavsett.
 
Fotboll är känslor och så ska det givetvis vara, men åh vad jag skulle bli glad om den där enögde åtminstone ett par gånger per säsong kunde inse att även favoritlagets spelare gör fel och att domaren måste agera därefter. Eller att kunna erkänna när någon i motståndarlaget står för en fin prestation. Att det faktiskt finns ett stort mått av skicklighet även hos någon i en tröja som inte tillhör mitt lag. Kanske är jag naiv, men eftersom jag fortsatt vill tro gott om människan kan jag inte låta bli att förmedla dessa små önskningar.
 
"Vi kunde aldrig slå varann, men vi kunde sälja allt för en sång som brann"
Sammet rost och lust - Staffan Hellstrand
Åsa

Svår den där. Jag försöker verkligen vara så objektiv jag kan och garvar ibland åt folk runt mig som vrålar om feldomslut när det är rätt givet att domslutet var korrekt. Samtidigt är jag väl medveten om mina himmelsblå ögon och accepterar betydligt mer från mina egna spelare än från andra lags. Och i bedömnings- o 50/50 situationer faller min dom säkert för det mesta i MFFs favör. Men tycker också jag kan se våra fel o brister.

Så helt med två ögon kommer jag nog aldrig att kunna se en MFF:match. Men hoppas också att jag aldrig blir totalt enögd. Får nöja mig med att vara 1,5 ögd.

Erik Dahlberg

Åsa! Väldigt bra formulerat! Finns inte mycket att tillägga, eller ens argumentera emot. ;-)