Arena 50 är nu en realitet

Under ett antal veckor i somras skrev jag fem inlägg där temat var de 49 arenor utanför Sveriges gräns som jag hade besökt genom åren. Den givna frågan var förstås vilken som skulle bli nummer 50. 
 
Bruttolistan såg ut såhär:
 
Old Trafford - Manchester.
Johan Cruyff Arena - Amsterdam.
Juventus Stadium - Turin.
Tottenham Hotspur Arena - London.
San Mames - Bilbao.    
Estadio da Luz - Lissabon.
Estadio do Dragao - Porto.
 
"Vinnare" blev den nya och oerhört fotbollsanpassade Tottenham Hotspur Stadium. Det var en fin känsla i tisdags kväll när mitt lag vände 0-2 till 4-2 mot Olympiakos i näst sista gruppspelsomgången av CL. En värmande kuriositet är att Tottenhams förra arena, White Hart Lane, var den första europeiska arenan jag besökte och att jag då hade med mig min mycket gode vän Anders. Den här ljumma kvällen på Tottenham Hotspur Stadium hade jag med mig Anders son, tillika min gudson, Magnus. En cirkelslutning av det vackrare slaget.
 
Bildresultat för tottenham hotspur stadium
 
 
Nu fortsätter resan mot arena 51 och framåt.
Målet för 2020 är tre nya.
Bruttolistan ovanför är under lupp, så även ett par i Tyskland.
 
Som vanligt kommer jag att leverera en årskrönika.
I år trycker jag på skickaknappen den 30 december 10:10.
 
"Kom hit med all din klokhet, kom hit med ditt temperament, kom hit och bråka lite mer, håll vårt flämtande ljus tänt"
Eldtuppen - Lars Winnerbäck