Önska kostar ingenting

Ikväll blir Sverige klara för Play-off.
Allt annat vore märkligt. Visst, teoretiskt kan det bli förlust med 0-7 mot Nederländerna, men den avgrunden kommer Sverige att hålla sig borta från. Och visst, Frankrike kan tappa poäng hemma mot Vitryssland samtidigt som Sverige tar tre poäng i Amsterdam. Men nej, det kommer inte heller att ske. Alltså blir det kvalspel mot något av följande fem lag; Italien, Portugal, Schweiz, Danmark eller Kroatien. Fem svåra landslag alldeles oavsett vilket det blir. För min del har jag bara en enda önskan; inte Italien. Jag vill ha både Sverige och Italien i VM nästa år. 
 
Italien är mitt andra land i själ och hjärta och ett mästerskap utan deras medverkan skulle kännas som ett rejält bakslag. Att Sverige inte alltid förmår att ta sig till VM är varken konstigt eller ovanligt, men om Italien skulle missa ett VM skulle det höjas på ögonbryn runt om i världen. Dessutom skulle jag inte ha något extra land att hålla på, och så kan vi ju inte ha det när det vankas VM.
 
"Fyller mina dagar allt jag kan, men det blir ändå tomt, ja det vet jag väl"
Khom Loy - Lars Winnerbäck