Erfarenhet och rutin får du inte av att sitta på bänken

Tänk dig en jobbannons där företaget söker en person med lång erfarenhet men som ändå inte får vara en dag äldre än 23 år. Den ekvationen går aldrig ihop. Byt sedan ut jobbannonsen mot en verklighet i ett fotbollslag. Där vill man att spelaren ska vara erfaren, något du aldrig kan bli utan speltid. Alldeles oavsett ålder. Av den anledningen är jag så oerhört glad för att Hammarbys tränare Jakob Michelsen vågar satsa på två riktigt unga spelare; Marcus Degerlund och Leo Bengtsson, båda födda 1998. Michelsen ger dem förtroende och därmed skaffar de sig den erfarenhet som alla alltid gapar efter. 
 
Två detaljer är extra intressanta med Degerlund och Bengtsson; de hade vänsterkanten mot Malmö FF i onsdags. Extra intressant med tanke på att MFF på sin högerkant hade en av allsvenskans absolut bästa spelare i form av Magnus Wolf Eikrem. Den andra detaljen handlar om att Degerlund egentligen är mittback men att Michelsen ändå valde att sätta honom som vänsterback trots att den mer rutinerade, och ofta spelandes vänsterback, Stefan Batan fanns att tillgå. Vad Stefan Batan tyckte och tänkte kan vi bara gissa oss till, men det är en helt annan historia. 
 
Släpper matchfixningshärvan för stunden men lovar att återkomma.
Dock, hatten av för AIK-spelaren som hade modet att berätta.
 
"Jag är rädd att jag står kvar på samma punkt utan nåt som jag behöver"
Ett slags liv - Lars Winnerbäck
 
ÅSA

Just detta är en anledning till att jag är lite kluven i MWE frågan - spelar han bänkas Rakip o jag vill gärna att det satsas på honom.

Och du: Även den här enögda kvinnan uppmärksammade Bengtsson. 😊

Erik Dahlberg

Åsa! Förstår det, men jag tycker att den som är bäst spelar alldeles oavsett ålder. Din enögdhet är en fin egenskap. Ibland. ;-)