Vansinne på högsta nivå

Innan jag blir för påverkad av vad andra skriver, däribland Olof Lundh som lär ska ha levererat i vanlig ordning, vill jag ger er mina tankar om FIFA:s vansinne att gå från 32 till 48 lag i VM från och med år 2026.
 
Egentligen har det ingen betydelse i vilket väderstreck jag väljer att börja, allt landar ändå i pengar pengar pengar och åter pengar. Alla som rör sig i sfären "Mot den moderna fotbollen" får verkligen vatten på sin kvarn en dag som denna. Jag har varken tillräckligt med kunskaper eller fakta när det handlar om de monetära delarna av detta vansinnesbeslut men det är ju ändå väldigt uppenbart att det här aldrig hade skett om det inte i grund och botten handlade om dessa eviga pengar. Jag släpper kulorna och tar mig mycket hellre an det sportsliga.
 
VM i fotboll.
Det blir inte större.
I cirka en månads tid har världen sina blickar riktade mot arrangörslandet och dess städer, de deltagande länderna, spelarna, domarna och publiken. En enorm mediebevakning ser till att det bjuds på högkvalitativa produktioner rakt igenom. 32 länder är hanterbart och kvalitén är bra, med vissa undantag. Hur det kommer att bli med 48 lag vågar jag inte ens tänka på. Det finns ju faktiskt en stor tjusning i att det är lite halvsvårt att ta sig till ett VM, för mig borgar det också för att turneringen blir bättre än om du i princip kunnat ställa ut skorna och kvalificera dig. Och hur blir det med 16 grupper där bara trean i varje grupp får bege sig hem. Jag vill inte måla fan på väggen men i min värld finns det en enorm risk för ett rävspel som luktar illa eftersom det udda antalet gör att det i den tredje och sista gruppspelsmatchen går att spela på tidigare resultat på ett helt annat sätt än med fyra lag och där den sista omgången spelas samtidigt.
 
Kontentan av mitt resonemang är att risken för lägre kvalité på matcherna än vad vi är vana vid är gigantiskt stor och absolut inget som fotbollen tjänar på. Tvärtom.
 
Fler än jag kommer att ytterst nogsamt följa nästa steg som FIFA tar, och nästa, och nästa och så vidare. Det finns säkert en väldigt väl uttänkt plan, och säkert en lika väl uttänkt plan B, men att låta ett VM pågå i sju veckor, som är den första utfästelsen, är i alla fall i min värld inget annat än helt bortom förståndet. Oavsett om VM från och med 2026 spelas på sommarhalvåret eller vinterhalvåret. På sommaren vill även välbetalda fotbollsspelare ha ledigt och umgås med vänner och familj, och på vintern kommer inte ligorna runt om i Europa och övriga världen att jubla över ett megalångt uppehåll.
 
Till sist; vilket enskilt land mäktar med att arrangera ett VM i fotboll för 48 länder med allt vad det innebär? Eller, ska frågan i stället ställas såhär; vilket land förutom Kina har pengar att göra det?
 
"En ynklig rad av fotspår, en okänd kontinent".
Columbus - Jocke Berg