Det är kört

Vet inte riktigt vad som ska till för att Malmö FF inte ska vinna årets upplaga av Allsvenskan.
12 matcher kvar. 12 poängs försprång till närmaste lag, AIK.
Fyra förluster för MFF samtidigt som AIK vinner fyra matcher, då är vi nere på samma poängantal. Och ska detta mirakel bli en verklighet bör det starta redan ikväll med att Kalmar skräller i Malmö för att sedan följas upp på söndag när AIK tar emot AFC Eskilstuna. Då skiljer det nio poäng. Men nej, det kommer inte att ske, och när dessutom MFF har en osannolik förmåga att vinna matcher på tilläggstid blir det en superboost för dem samtidigt som det medvetet eller omedvetet sänker de andra lagen en aning.
 
Jag har gärna fel, ingen skulle bli gladare än jag om Allsvenskan blev den där jämna och spännande serien i såväl toppen som botten. Som det ser ut nu blir det drama enbart i botten. Vilket ju är häftigt på sitt sätt, men också betydligt mer ångestframkallande än att kämpa om ett guld.
 
Många med mig, bland annat min kloke vän Henrik, anser att MFF är sämre än i fjol. Vilket i sin tur också innebär att övriga lag håller en lägre klass än förra året. Det är inte det som för ett lands fotboll framåt. Vad som ska göras och när är en fråga för ett blogginlägg längre fram.
 
Till sist: Ska du bara lyssna på ett av avsnitten i Sommar i P1 ska du välja Magda Gad. Så starkt. Så gripande. Så brutalt verkligt. Så sorgligt. Förse dig med näsdukar om du inte råkar vara av den hårdhudade sorten. Jag ömsom grät, ömsom pausade. Något annat lät sig inte göras.
 
"Jag vet inget om honom, men han säger det mesta om mig"
Sysselmannen - Lars Winnerbäck
Åsa

Även om det är ett stort glapp från 1a till 2a plats så är det ju väldigt tight runt platserna som ger spel i Europa. Även om det självklart inte är samma sak som att spela om guld så är det ju ändå viktiga platser det handlar om.
Med det sagt så förstår jag ändå din poäng. Men just iår är jag inte ett dugg sugen på att det ska bli mer jämnt. ;-)

Erik Dahlberg

Åsa! Det känns alltid lika bra varje gång du förstår min poäng. ;-) Vet att jag inte får säga grattis till guldet så därför gör jag inte det. :-)