Den osunda övervikten oroar mig

Redan i den första meningen måste det skrivas; jag sätter mig inte på några höga hästar och jag dömer absolut ingen. Men jag är rädd för vart många är på väg när det gäller sin vikt. Vet att det här är ett ytterst känsligt ämne och jag pratar inte om de människor som kanske väger något eller några kilo för mycket och som med ganska enkla metoder kan få bort dessa kilon. Jag pratar om de människor där det har skenat iväg totalt bort i tok.
 
I söndags stod E och jag och sålde böcker på bokbordet på Drottninggatan. Mellan kunderna tittade jag förstås på de som passerade och en sådan här dag var det ett ganska stort antal som frekventerade den åder som Drottninggatan i Stockholm utgör. Efter ett tag slog det mig att väldigt många bär på ohälsosamt mycket övervikt, och till slut kändes det som att det bara vara överviktiga människor vart jag än såg. Något som det givetvis inte var, jag blev bara väldigt orolig, inte för att det är någon nyhet att människor tenderar att väga mer och mer, det handlade snarare om att jag är orolig för vart det leder längre fram i form av följdsjukdomar som hjärtinfarkt och diabetes.
 
Extra orolig blev jag av alla barn jag såg som bar på en direkt hälsovådlig övervikt. Hur har det kunna bli så? Vad gör föräldrarna åt det? Så länge barnen är relativt små måste ansvaret ligga hos föräldrarna. Eftersom jag inte själv har några barn vet jag inte exakt hur svårt det är att hitta sunda matvanor och få sitt barn att röra sig minst lika mycket som han eller hon sitter still. Det är säkert svårt, men jag anser ändå att föräldern måste ta den fighten. Allt annat är att betrakta som en björntjänst modell gigantiskt stor. 
 
När det handlar om vuxna där det gått överstyr varken vill eller ska jag komma med något gott råd, jag är inte i den positionen och ska därför inte försöka ge mig i kast med att leka vare sig kostrådgivare eller personlig tränare. Önskar bara att alla som vet med sig att vikten är ett problem verkligen försöker göra något åt det. Tanken är ju att vi alla ska leva länge. Och helst så bra som möjligt. Att bära på för många kilon förkortar med största sannolikhet livet och det är det ju inte värt.
 
"Jag kunde lämna allt och alla, jag bara bytte roll och scen"
Fulla för kärlekens skull - Plura Jonsson