Intervju med Nanne Bergstrand om matchcoachning

Ungefär hälften av den här intervjun var publicerad i Supportrarnas Matchprogram inför gårdagens match mot Örebro SK, men eftersom jag själv är väldigt nöjd med mitt och Nannes samtal vill jag att mina bloggläsare ska få ta del av allt.

 

 

Jag begav mig till Årsta dagarna efter segern mot IFK Göteborg för att låta Nanne Bergstrand berätta hur han ser på matchcoachning med allt vad det innebär från att ta rätt beslut vid underläge till att vara en slipad taktiker vid uddamålsledning. Dessutom fick jag, bland mycket annat, veta vilka han ser som sina informella ledare och vilka tränarkollegor ute i Europa som han hittar inspiration hos.

 

 

Vad är det svåraste med att coacha rätt och göra förändringar?

 

Det är kopplat till vilka förändringar som finns att göra. Jag tänker främst på vilka egenskaper de som sitter på bänken har. Det är det som påverkar väldigt mycket när man vill ändra en matchbild. Om du inte måste ändra för att någon är trött, vilket är det vanligaste. Framför allt är det offensiva positioner, om man vill spela en tempostark fotboll, som tar mest stryk med djupledningslöpningar och liknande. Att inte tappa balansen i laget är nog det allra viktigaste. Sedan är det ju den eviga frågan om man vid underläge mot slutet av en match ska kasta upp en mittback eller inte, men jag har ju den erfarenheten att man ska titta på det som föregår, vad är det som skapar målchanser? Ofta är det inlägg och då måste man ju se till att man har en uppställning som gör att du kan komma till mycket inlägg. Flytta fram positionerna men behålla samma spelmodell brukar vara det bästa sättet. Balans är oerhört viktigt. 

 

Du har en relativt lugn stil vid sidlinjen, är det ett aktivt val eller din personlighet?

 

Det är en kombination tror jag. När jag var ny i Kalmar hade laget åkt upp och ner i divisionerna, då var det viktigt att inte stå med mössan i handen och i stället ge rätt budskap till spelarna. Då var jag betydligt mer aktiv och hamnade även uppe på läktaren ibland. Här har det varit viktigare att vara lugn och analytisk och förmedla det budskapet.

 

Hur mycket spanar du på motståndarlagets tränare under en match?

 

Hemma på Tele2 Arena värmer båda lagen upp till höger om vår bänk och då märker jag förstås när det är byten på gång, särskilt i slutet av matcherna och vid ledning är det viktigt att vara preparerad för ett motdrag. Det är likadant när man går in till halvtidspausen, oavsett vad det står i matchen, då gäller det att ha en tanke på hur motståndarna kommer att tänka och agera.

 

Finns det någon av de stora tränarnamnen i Europa som du anser sticker ut när det handlar om att vara en vass matchcoach?

 

José Mourinho, Carlo Ancelotti och Pep Guardiola är ganska givna, även om Guardiola kanske är mer filosofisk är han ändå bra på att läsa matcher. De flesta stora är bra, det blir ett sätt att överleva. Man måste göra resultat, det har blivit allt viktigare.

 

Händer det att du ser en tränare göra något som du inspireras att ta med till nästa match?

 

Jag kan titta på fasta situationer och få en tanke som jag vill prova. Det görs ju enormt mycket mål på fasta situationer och den dagen domarna börjar döma efter regelboken vid fasthållningar kommer det att bli ännu fler mål på fasta situationer. Det är viktigt att lära spelarna hur viktigt det är med fasta situationer, det är ju ingen fotbollsspelare som har börjat spela fotboll på grund av fasta situationer men ändå är det ungefär en tredjedel av alla mål som tillkommer vid en fast situation.

 

Är det en sanning eller en myt att man undviker att byta backlinje under en match?

 

I svensk fotboll kan det vara så, det bygger så mycket på samarbete och då är det många gånger svårt att plocka in någon från en annan lagdel, men ibland är man ju tvungen.

 

Kan du förstå att publiken blir otålig de gånger spelet kärvar och bytena uteblir?

 

Absolut, men det kan finnas fler parametrar som publiken inte alltid tänker på. Men jag kan se goda tendenser som gör att jag ibland väntar med ett byte. Sedan beror det också på vad du har på bänken, det finns inget rätt eller fel. Jag får kritik för att jag byter för tidigt ibland, det händer ju att jag byter alla tre i paus. Hur man än gör får man alltid kritik. Men man ska också vara medveten om att en förändring på en position innebär inte bara en förändring just där, det får en påverkan någon annanstans i laget. Det är den avvägningen som man måste ta i beaktande.  Sedan agerar jag ju annorlunda beroende på om vi ligger under eller leder med en kvart kvar. Ligger vi under chansar man förstås mer jämfört med om man leder, då är man mer försiktig om det inte är någon som är trött och det behövs ny energi. Har du ett fungerande försvarsspel i hela laget finns det ingen anledning att byta, man ska aldrig byta bara för bytandets skull

 

Händer det att du i förväg funderar på vilka byten du kommer att göra?

 

Det som kan hända är att man funderar på hur det kan se ut i respektive lagdel, vad gör vi om vi får en skada? Och om det är tidigt eller sent i matchen. Alla de tankegångarna finns innan.

 

Hur ställer du dig till om det antalet byten skulle bli fyra?

 

Det är positivt tycker jag, det kan ju hjälpa till att driva upp tempot och därmed öka underhållningsvärdet. Tempot har ju drivits upp de senaste åren och det är ju fortfarande  stor skillnad mellan en match från en större liga jämfört med en allsvensk match.

 

Du har en lång karriär som fotbollstränare och har varit med om mycket. Finns det någon match där du känner att din coachning var matchavgörande?

 

Under tiden i Kalmar bytte jag en gång tre spelare i halvlek när vi låg under. Vi lyckades vända och vinna den matchen. Ett annat minne, även det från Kalmar, är när vi var nykomlingar i Allsvenskan och låg under i en match när jag efter en kvart i den andra halvleken gjorde ett byte som innebar att vi spelade utan yttermittfältare på den ena kanten. Det gjorde att vi fick ett övertag på en annan plats och lyckades gå från underläge till vinst.

 

Om vi vänder på det, finns det någon match där du känner att förlusten var coachrelaterad?

 

Det gör det säkert, men jag har antagligen förträngt det. Men givetvis måste jag vara självkritisk och erkänna att det har hänt, ska du göra rätt måste du acceptera att du gör fel ibland.

 

Vad är det viktigaste i en halvtidspaus när ni ligger under?

 

Framtidstro. Det är mycket psykologi i det läget och det får inte vara för många budskap som ska ut. Max tre som kan hjälpa till att förändra matchbilden för oss. Exempel på det kan vara ett byte, en förflyttning av var vi börjar vårt försvarsspel eller ytor som vi vill komma åt i vårt anfallsspel för att såra motståndarna bättre. Att ingjuta framtidstro är egentligen en ledares största uppgift. 

 

Hur duktiga är spelarna på att ta till sig nya direktiv mitt under match?

 

Det är väldigt olika och kan bero på en rad saker som till exempel erfarenhet. Den viktigaste delen av matchcoachningen sker i pausen, det är då jag har störst chans att få ut det jag vill. Under en match beror det var på planen spelaren som jag vill få ut budskapet till befinner sig, ska du skicka det från högerbacken till vänsteryttern kommer ordern att låta annorlunda när den väl är framme. Därför är det viktigt att ha spelare mitt i banan som kan hjälpa till och läsa av matchen, jag brukar kallar dem för informella ledare, de är viktiga för en tränare även när man förbereder sig för matchen.  

 

Vem, vilka, är din förlängda arm när ett snabbt budskap måste ut?

 

Kennedy, Johan och Erik är dem jag främst tänker på. Även David är en informell ledare.

 

Vi går tillbaka till det här med att ta till sig nya direktiv, hur hjälper du dem som av en eller anledning har en bit kvar?

 

Det är viktigt att visa bilder, att öka spelförståelsen eftersom mycket sitter där. Men det är också en taktisk förståelse, till exempel hur man använder slutet av en match. Ligger vi under maskar motståndarna förstås, det blir ett psykologiskt spel som det kan ta lite tid att lära sig. Det är något som vi behöver kommunicera både individuellt och kollektivt. Upprepning är en viktig faktor för att lära in saker och ting, men ju mer du kan använda bilder desto bättre.

 

Jag kan tänka mig att du med ditt tränade öga ganska snabbt kan se vilka du behöver jobba mer med och att glädjen blir större när du märker förändringar hos dessa.

 

Vi kan ta förändringarna vi har gjort från vår extremt offensiva manual till ett mer taktiskt tänkande. Det är inte bara för spelarna att skruva om det i skallen, här ska vi göra något som nästan ändrar attityd i sättet hur du tar dig an matchen. Spelarna har gjort det fantastiskt bra. Det gäller att sprida rätt budskap och skapa trygghet i stället för oro när vi gör förändringar. När man gör förändringar i ett fotbollslag är det viktigt att hitta en motivation till varför förändringen sker, sälja in det på ett bra sätt och på den vägen skapa en ny framtidstro.

 

Hur tänker du generellt när en spelare som har gult kort börjar ta risker? Alex mot IFK Göteborg är ett bra exempel på det.

 

Det är kopplat till personligheten och när i matchen det sker. Situationen med Alex hände i första halvlek och då hade vi pausen på oss för att få ner honom i varv och slippa göra ett byte. Det var inte bara jag som var på honom, det var även en del av spelarna. Men tack vare att han lugnade ner sig slapp vi göra ett byte redan i paus. Det kan ju kosta en match att bli av med en spelare i ett tidigt skede. Vi är fortfarande lite för heta och jag upplever ibland att spelarna är snudd på övertända och att de protesterar på domslut som är till synes onödiga att protestera emot.