Alexander x 2

Den ene är nyss fyllda 17.
Den andre är 32.
Den yngre ser ut som om han har spelat allsvensk fotboll i evigheter.
Den äldre är precis så bra som han spåddes att bli i början av 2000-talet.
 
Den yngre som bär tröja nummer 36 i AIK är det mest spännande vi har fått fram i Sverige på evigheter. Av allt som fascinerar med Alexander Isak är det hans förmåga att förhålla sig till spelet och att vara så galet bekväm med bollen som gör att jag bara vill se mer av honom. Visst, han gör mål och han har assist till mål, men det är ändå det här tillsynes okomplicerade förhållandet till själva spelet som gör att hjärtat bubblar. Det enda som hindrar Alexander Isak från att bli en oerhört stor och betydelsefull spelare för de lag han kommer att representera är om han helt plötsligt tappar tron på sig själv alternativt får rejäl hybris. Undviker han bara de fällorna ska vi som älskar fotboll, helt och alldeles oavsett vilket lag vi håller på, njuta. Allt annat är dumt.
 
Alexander Farnerud ägde Nya Söderstadion ikväll.
Allt gick via hans fina vänsterfot och med den speed som Häckens två forwards bedriver sitt fotbollsspel var det rena julafton för honom. Hammarbys centrala spelare famlade i mörker och blev mer och mer stressade varje gång Alexander Farnerud hade bollen vid sina fötter. Det är också väldigt tydligt hur mycket åren i Strasbourg, Stuttgart, Bröndby, Young Boys och Torino  har betytt för honom. Rutin och blick för spelet är snudd på uttjatat, men allt landar där. Dessutom visade han på ett väldigt tydligt sätt hur han ville att hans lagkamrater skulle agera, och inte agera. Att, som Peter Gerhardsson, få en sådan klasspelare mitt i säsongen måste vara rena drömmen. För att inte tala om vad Alexander Farnerud kan göra i Allsvenskan 2017. Fortsätter han som han gjorde ikväll kommer nästa års upplaga av Allsvenskan att vara hans.
 
Hammarby då?
Nej, jag är för irriterad.
Det blir bara dumt då.
Men att inte få med sig minst en poäng när man vänt ett underläge är inget annat än bedrövligt.
Alldeles oavsett hur bra Alexander Farnerud än var.
 
"Jag minns när jag tog fel beslut, och jag hävdade något som inte ens var sant och jag försökte svälja bort en klump och alla var dumma i huvudet" 
Granit & Morän - Lars Winnerbäck