Tack för den här tiden Nanne!

Så kom den då; bekräftelsen att Nanne Bergstrand lämnar Hammarby.

Snacket började redan förra hösten och eskalerade under våren när Hammarby gick en kräftgång modell gigantisk. Efter förlusten i derbyt mot AIK den 24 juli var krisen total. Då ändrade Nanne spelsätt och poängen började ramla in på kontot. Helt plötsligt gick snacket om att Nanne nog skulle fullfölja sitt kontrakt och bli kvar även 2017. Nu blir det inte så, Hammarby vill ha in en ny röst och ny energi i klubben. Inte mycket att säga något om.
 
Vem tar över det här aningen knepiga jobbet?
Spontant säger jag Peter Gerhardsson, men det kanske är ett alldeles för enkelt svar även om jag tror att Peter skulle passa perfekt i Hammarby. Av fler än ett skäl. Om inte Sirius gått upp i Allsvenskan hade den genomsympatiske Kim Bergstrand fått min röst, men nu tror jag att det ska mycket till om han lämnar laget när de äntligen har tagit klivet in i finrummet.
 
Som grönvit känns det både naturligt och rätt att rikta ett stort tack till Nanne Bergstrand som såg till att Hammarby lämnade den saltgruva som heter Superettan och tog klubben tillbaka till den högsta serien. Att sedan återkomsten varit allt annat än en walk in the park, ja där det rent av har haltat betänkligt under långa perioder, är just nu fullständigt skit samma. Hammarby spelar allsvensk fotboll även nästa år och det är utan tvekan det absolut viktigaste.
 
"Jag går på en väg, jag kommer inte längre, jag och mitt hjärta står stilla i regnet"
Som om du var här - Plura Jonsson