En av årets mest obegripliga

Titt som tätt händer det något som gör att du säger; man upphör aldrig att förvånas. Och så är det verkligen. Hur klichéartat det än kan låta. I gårdagens DN läste jag om SD:s ärkenöt Kent Ekeroth. Där stod det att han har judiskt påbrå på moderns sida och att släktingar har dött i Auschwitz.
 
Det har gått mer än ett dygn sedan jag läste det och jag har tänkt på det minst 10 gånger sedan dess. Och jag förstår fortfarande ingenting. Absolut ingenting. Kent Ekeroth har ett ursprung som, åtminstone i min värld, omöjliggör att han skulle ha sympatier med SD. Hur kunde det gå så här fel? Förmodligen finns det inga enkla svar och lika förmodligen kommer aldrig den fråga att ställas till Kent Ekeroth. Men om den skulle göra det, är jag mer än övertygad om att hans svar skulle göra oss ännu mer frågande och förvånade. Vilket på ett sätt vore märkligt eftersom så många av de talesmän som torgför SD:s åsikter häver ur sig fler och värre dumheter än något annat partis representanter ens är i närheten av att göra.
 
Om jag, vilket jag verkligen hoppas att jag slipper, skulle hamna öga mot öga med Kent Ekeroth skulle jag så ödmjukt jag bara mäktade med be honom förklara hur hans tankegångar går. Judiskt påbrå + SD = omöjligt. Även för en ärkenöt som Kent Ekeroth
 
"Jag går förbi samma man varje dag, han är 300 mil hemifrån, jag vet inget om honom men han säger det mesta om mig "
Sysselmannen - Lars Winnerbäck
 
anneliten

Inte förvånad. Hörde intervju med en annan Sverigedemokrat, av utländskt påbrå, som sa att det viktigaste var att stoppa anhöriginvandringen. "Och hur kom du till Sverige" frågade reporten. Gissa svaret...

Erik

Anneli! Jag blir så matt att jag inte riktigt vet vad jag ska göra av mig.