Gå ut och ha kul

Tidigare idag träffade jag Hammarbys Fredrik Torsteinbö för en intervju till kommande matchprogram. En intervju med fokus på hans positionsbyte från yttermittfältare ner till ytterback. Inget märkvärdig i sig, en bra fotbollsspelare klarar sig vart hans tränare än vill ha honom. I stort sett så.
 
Det härliga med dagens intervju, förutom en trevlig bekantskap som gav bra svar på mina frågor, var att Fredrik Torsteinbö bekräftade en teori jag har haft när det gäller honom. Jag har ända sedan förra året upplevt att han njuter av att gå in till match, att han på allvar lever upp till snacket om att gå ut och ha kul. När alla andra ser ut att vara mer eller mindre tyngda av att representera Hammarby har Fredrik Torsteinbö utstrålat lugn och harmoni. Idag berättade han att det är precis så han känner det; "jag vet att jag är bra, annars skulle jag inte spela här, alltså kan jag gå ut till match och vara precis så avslappnad som det behövs för att prestera. Om jag missar vågar jag prova igen, det är skönt att ha med sig den insikten".
 
Fredrik Torsteinbös kontrakt går ut efter säsongen och om jag vore i Mats Jingblads kläder skulle jag se till att inte släppa Fredrik Torsteinbö. Han har mycket kvar att ge Hammarby. På fler än ett plan.
 
"Jag dricker glögg med balkongdörren öppen i natt, jag är så trött på alla mail och koder"
Hugger i sten - Lars Winnerbäck