Nu går vi vidare

Sverige är ute ur EM och det är på något sätt inte helt oväntat.
Jag tänker såhär; Erik Hamrén är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller att hitta rätt matchplan och när dessutom den störste av alla inte heller får till det när det som bäst behövs går det inte att känna sig förvånad över respasset ut ur historiens första EM där det kunde räcka med att vara en bra trea. Har sett fem av sex svenska halvlekar och av vad jag förstått under dagen har jag missat den bästa; den andra igår, och därför vill jag inte såga förlusten mot Belgien alltför hårt. Och kanske unnade jag inte Erik Hamrén framgången tillräckligt mycket för att vara särskilt besviken. Nu får, som alltid, Italien mina känslor och sympatier till 100 %.
 
Janne Anderson börjar om från noll på något sätt och det känns som att han kommer att ge fler allsvenska spelare chansen än vad Erik Hamrén gjorde. Här och nu kan jag inte konkretisera vilka jag tror mer på än andra. men om en sådan som Astrit Ajdarevic forsätter att utvecklas ligger han bra till för att få känna på A-landslagsspel innan året är slut. Självklart blir det en tuff uppgift för Janne Andersson att skola in tre centrala spelare nu när Andreas Isaksson, Kim Källström och Zlatan Ibrahimovic försvinner, men jag är helt övertygad om att han har en hållbar plan. Hans första trupp blir den till VM-kvalet mot Holland den 6 september och jag överdriver inte det minsta när jag skriver att det är den mest intressanta landslagstruppen på flera år.
 
För övrigt är ju åttondelarna intressanta av flera skäl, bland annat för att någon av finalisterna från 2012 kommer att försvinna redan här, och för att halvorna blev aningen "skeva". Om det går planenligt i åttondelarna ställs Frankrike mot England och Tyskland mot antingen Spanien eller Italien i kvartsfinal, medan den andra halvan ser till att någon av Wales eller Nordirland kommer lika långt. Inget ont om vare sig Wales eller Nordirland, men i min värld tillhör ingen av dem topp åtta i Europa. Det gjorde i alla fall inte det innan EM kickade igång.
 
Till sist; Lars Edvin Lagerbäck.
Vilken man!
Vilken hjälte!
Han kan dra sig tillbaka efter EM med väldigt gott samvete och med väldigt rak rygg. Vad som händer på Island om England besegras i Nice på måndag vågar jag inte tänka på.
 
"Nu stänger dom i Stockholm och människorna försvann"
Åt samma håll - Lars Winnerbäck