Zlatan är inte mitt största Z

Halvtimmen efter att Frankrike tagit sig till sin tredje EM-final sedan 1984, vilket i sig är en bedrift, hade SVT en liten teaser inför söndagens final när man bjöd på klipp från tidigare EM-möten mellan Frankrike och Portugal.
 
Som jag njöt när de visade Zidanes briljans i semifinalen 2000. Det korta klippet från den matchen fick med tre detaljer som bra beskrev Zidanes storhet; förmågan att alltid verka leva i en egen tidszon, den briljanta tekniken i alla lägen och kylan när bollen låg på straffpunkten i ett avgörande läge. Zidane är för mig den störste europeiske spelaren under den senaste 20-årsperioden och jag är oerhört glad att ha fått se honom live vid två tillfällen, där den på Santiago Bernabeu i Real Madrids vita tröja med femman på ryggen sticker ut som en av mina största liveupplevelser alla kulturkategorier.
 
Det var hösten 2002 och bredvid mig hade jag vännen Anders. Real Madrid mötte Villarreal och trots ett massivt spelövertaget och en laguppställning utöver det vanliga fick man bara 1 - 1. Zidane gjorde hemmalagets mål och som jag minns det satte han inte ner foten fel en enda gång. Passningarna, bollmottagningarna, blicken för spelet, genombrotten och bollvinsterna var fulländade. Mixen av jag och lag med betoning på lag var stark och tydlig och jag fick en fotbollsupplevelse modell gigantisk att lägga till minnesbanken.
 
Final på söndag som sagt.
En Griezmann som är i tokform och en Ronaldo som jagar en landslagstitel.
Båda är sugna på hjälterollen.
Bär publiken fram Frankrike?
Tror det.
Vill tro det.
Men, Portugal har ett bra lag och är inte alls chanslösa.
Dock, Frankrike får tipset.
En spelare i tokform brukar vara guld värd.
 
"Jag bara bytte roll och scen"
Fulla för kärlekens skull - Plura Jonsson