Jag är djupt oroad

Visst kan man förlora mot AIK med 0 - 3.
Det har många lag gjort genom åren.
Men på det sätt som det såg ut idag kan jag inte bli annat än djupt oroad. Tre mål inom loppet av 27 minuter och alla målen är sprungna ur ett taffligt försvarsspel, ni vet ett sådant som uppstår när allt är i obalans. När allt är på väg att kantra och när tankarna och handlingarna inte alls harmonierar.
 
Hammarby av idag är ett lag som är väldigt långt ifrån ett lag där tryggheten och stabiliteten är de två starkaste ledorden. Har man dessa två byggstenar med sig brukar det mesta lösa sig när man passerar mittlinjen för att ägna sig åt det offensiva delarna av spelet fotboll. Dessvärre är det just nu inte särskilt mycket som löser sig. Att gå in på individuell kritik här och nu är totalt meningslöst, ingen blir vare sig starkare eller bättre av det och jag vill tro att spelarna själva är tillräckligt insiktsfulla för att begripa att situationen är att betrakta som väldigt allvarlig. Det som stärker mig i den tron är på det sätt som Arnar Smarason agerade när han pratade med CMores Camilla Nordlund efter matchen. Islänningen gjorde inget för att dölja att det just nu ser väldigt illa ut och att mycket av det man pratat om att göra förblir ogjort. Väldigt befriande att han inte ramlade in i bortförklaringsfällan, 10 insläppta mål på tre matcher är skräp alldeles oavsett vad som sägs.
 
Jag brukar säga glöm och gå vidare.
Kan stämma även nu, men jag tror att glömdelen på ett eller annat sätt måste bearbetas.
Hur får den mentale coachen Anders Friberg sätta tänderna i, men att bara glömma tror jag är en strutstaktik. Lär man sig inget av att släppa in 10 mål på tre matcher är man nog dessvärre bortom all räddning.
 
Till sist undrar jag hur Nanne Bergstrand mår och vad han tänkte när ett antal supportar närmade sig bänken mot slutet av matchen och med all önskvärd tydlighet visade sin aversion mot honom. För hur det än är, och hur mycket man än investerar som supporter; det är bara fotboll och dem du ger dig på är människor med allt vad det innebär. Precis som du. Glöm aldrig det.
 
"Jag går med månen över bron, mellan vaka och sömn"
Nånting måste gå sönder - Plura Jonsson