Från talang till mästare

Att jag inte skulle besöka Van Gogh Museum under en vistelse i Amsterdam är ungefär lika otänkbart som att jag inte skulle dricka Guinness när jag är på Irland.
 
Den här gången läste jag på ordentligt vid varje informationsstopp. En sak fastnade extra mycket, så pass mycket att jag tänkt på det varje dag sedan jag var där, Vincent van Gogh hade hunnit bli 27 år när han faktiskt förstod att han hade talang. Han hade genom åren tvivlat så till den milda grad på sin egen duglighet att han var på väg att ge upp sin konstnärsdröm. Vilken förlust det hade varit för oss. Nu blev det i stället så att de 10 år som återstod av hans korta liv blev fullständigt vettlöst produktiva och talangen blommade ut till en mästare.
 
För mig är Vincent van Gogh den störste av alla konstnärer. Många av hans alster ger mig sådana vällustrysningar att jag sugs in i bilden och det känns som om fötterna är fastklistrade mot golvet. En oerhört skön känsla och jag blir glad för att den mentala spärren släppte för honom, men jag blir också glad för att hans bror och svägerska såg till att eftervärlden inte gick miste om denna magnifike konstnär. Till saken hör att Vincent van Gogh bara sålde en enda tavla under sin livstid, något som med facit i hand känns som ett dåligt skämt men för museet i Amsterdam var det förstås guld värt.
 
Till dig som ännu inte varit på Van Gogh Museum i Amsterdam; grattis! Du har något stort att se fram emot.
 
"Den här stan är klädd i kejsarens nya kläder"
Faller - Lars Winnerbäck