Buffon gör mig varm och hoppfull

Bara en sak till innan jag släpper EM; Gianluigi Buffon.
Förutom att han är en av de allra bästa målvakterna genom alla tider är hans sportsliga ådra och glädjerika sätt att ta sig an en match med allt vad det innebär något som berör mig djupt.
 
Buffon bjuder på sig själv genom leenden, vänliga ord och en ödmjukhet som få. Han vet att det inte kostar något. Att han bara vinner på det. Jamen, säger kanske någon, hur blir det med koncentrationen då? Inga problem för en rutinerad gentleman. Jag tror till och med att han går igång lite extra genom att vara som han är, alldeles oavsett vad som står på spel.
 
Och när allt är över och förbi och tårarna av besvikelse pockar på går denne vackre man runt och ser till att tacka varje tysk spelare för matchen och önska dem lycka till i semifinalen. Det är väldigt frestande att med adress ni vet vem skriva; se och lär, men det tjänar inget till. Alla har inte Buffons personlighet, långt ifrån. Däremot ska vi vara väldigt glada och tacksamma för att vi får ta del av den, och dessutom bära med oss vetskapen att han kommer spela i minst två år till. Fotbollen, och världen, behöver personligheter som Gianluigi Buffon.
 
Sparar hans insatser vid den italienska nationalsången "Fratelli d'Italia".
Det är en helt annan historia och den förtjänar ett alldeles eget kapitel.
 
"Var är min belöning, har jag inte gjort nog snart?"
Underbart - Ulf Lundell
 
 
 
 
Olof Wigren

Buffon. För mig den störste i EM.

Erik

Olof! Ja, han är i alla fall på topp tre. Som personlighet definitivt nummer ett.