Trygghet går att hitta i ett Excelark

Excel är ett fantastiskt verktyg för en människa som jag.
Ni vet en sådan som älskar ordning och reda, som katalogiserar och sytematiserar.
Det började med att jag skapade ett Excelark där jag skrev in alla internationella fotbollsmatcher som jag har sett live och med det följde förstås en uppdelning av lag landsvis. Allt byggdes sedan på med arenor och spelare jag sett under dessa matcher. Spelare dock med en viss, och halvt ologisk, selektivitet. Efter det har det byggts på med lag jag vill se och arenor som jag vill besöka. Och då är vi bara inne på fotbollssidan. Den här halvt skruvade idén om att katalogisera livet har fortsatt med film på bio, lästa böcker, resor, vin, rockkonserter, sommarpratare med mera med mera med mera. Samt förstås önskelistor inom fotbollsvärlden och på resehimlen
 
En störning, alternativt tvångshandling, skulle man kanske kunna kalla det, men för mig är det snarare ett sätt att skapa trygghet i tillvaron. Minns att jag som liten kille ville ha exakt samma ordning på leksaksbilarna i mitt lilla röda garage när jag skulle lägga mig på kvällen. Var det av någon outgrundlig anledning oordning fanns det ingen annan utväg än att skapa ordning för att kunna somna lugnt och fint.
 
Jag finner lycka i att gå in i dessa Excelark och förlora mig i minnen, framför allt när det gäller fotboll och resor. Det enda som kan göra mig en aning ledsen i ögat är att Diego Maradonas namn inte finns med bland fotbollsspelare som jag har sett live. Mycket annat går att åtgärda, men av lätt insedda skäl är det svårt att göra något åt spelare som lagt skorna på den berömda hyllan. Att jag beslutade mig för att stanna i Sverige när VM gick i Italien 1990 är ett av de mest märkliga beslut jag har tagit, och hur jag än vrider och vänder på det har jag inget vettigt svar på varför det blev så. Att prata i termer av om är meningslöst, men som många av er vet bar Maradona fram Argentina till final det året och sättet han gjorde det på bar en mästares signum. Det hade jag velat se. På plats.
 
"Du, jag kan sjunga psalmer, gläns över sjö och strand, tända ljus och rimma, knäcka nötter, hålla din hand"
God Jul (är det någon hemma) - Ulf Lundell