Magnus, en Gudson att tycka mycket om.

Att få följa en människa från dennes första veckor i livet fram till nu när han är tjugofem år och mer än ett helt huvud högre än mig är verkligen en stor ynnest. Personen jag åsyftar heter Magnus och han är min Gudson. Förra veckan bodde han hemma hos oss på Södermalm ett par dagar och det var mer än trevligt att ta del av hur hans liv i London ser ut. Att det mesta har fallit på plats och att han är nöjd med livet. Jag är inte förvånad att det flyter på för honom eftersom han är klok, smart, vaken, ödmjuk, nyfiken och tillräckligt modig för att ta sig an de utmaningar han ställs inför. Men i alla fall och alla superlativer till trots; livet innehåller fallgropar. Så även för en fin Gudson. Även om fallgroparna för närvarande verkar vara igengrävda.

 

När jag pratar med honom slås jag av hur oerhört sunda värderingar han har i många svåra och därmed också viktiga frågor. Dessutom äger Magnus förmågan att sprida lugn och trygghet kring sin person, något som hans omgivning förstås mår väldigt bra av och som gör att han blir en naturlig medelpunkt i många sammanhang utan att han försöker slå knut på sig själv för att bli det.

 

Bara så att vi har spelplanen klar för oss; jag känner inte många tjugofemåringar på det sätt som jag känner Magnus, men det JAG AB-tänk som han skickligt döljer skulle jag önska att fler hade i sin repertoar. Självfallet är inte JAG AB-tänket åldersbundet, ej heller könsbundet på något sätt, men jag blir alltid lika glad när jag ser tydliga tecken på mognad redan i skapligt unga år. Där befinner sig definitivt min fine Gudson Magnus och jag ser verkligen fram emot de nästkommande tjugofem åren.

 

När en båt gick förbi slängde du upp handen”

Nerför floden – Plura Jonsson

Anonym

Den fina pojkens far är väldigt stolt över både sonen och de vackra orden.

Erik

Det ska fadern vara! :-)