Nu räcker det

Hade tänkt skriva om starten av PL, om Zlatan, om den galna matchen på Emirates igår, om att Pa Dibba faktiskt spelade mot GIF Sundsvall, om att Hammarbys defensiv fortsätter att se stabil ut, om Romas svåra kvalmatch mot Porto i CL, men allt landar i Jönköping.
 
Allvarligt talat, nu räcker det.
Verkligen räcker.
En maskerad åskådare tar sig in på planen och ger sig på Östersunds målvakt Aly Keita.
Var det planerat eller ett dåd i stunden?
Har det rasistiska förtecken?
Vad rör sig i huvudet på den maskerade mannen?
Tre frågor som kanske aldrig får något svar.
 
De flesta av oss har en spärr som vi använder oss av.
Ynkryggen i Jönköping gjorde det inte och i min värld har han besökt ett idrottsevenemang för sista gången.
Fotbollsplanen är Aly Keitas arbetsplats.
På din arbetsplats ska du kunna känna dig trygg.
Alldeles oavsett vad du jobbar med.
Hur känner sig Aly Keita nästa gång han ställer sig med ryggen mot en kortsida?
Kommer det som hände på Stadsparksvallen alltid att följa honom?
Frågorna är fler än svaren den här kvällen.
Och ledsamheten över sakernas tillstånd tynger mig.
Det räcker nu.
Verkligen räcker.
 
"Jag flyger över ett land som gjort mig lite tjurig och tyst"
Granit och morän - Lars Winnerbäck
 
 
 
 
Olof Wigren

Ja, gårdagens sorgesamma skandal överskuggar tyvärr allt som är gott inom fotbollen.

Erik

Olof! Det finns inte riktigt ord för det. Mina hastigt nerskrivna igår kväll skulle förmodligen se annorlunda ut om jag skrev dem idag. Eller inte. Sorgligt är det och det gör rejält ont på fler än ett sätt.

M Hagström

Det är en vansinnig värld vi lever i och det återspeglas inom fotbollen.

Erik

Magnus! Tyvärr har du helt rätt.